[online start up] H5mag wil Amerika veroveren
- Online
- 24 apr 2015 @ 11:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Online
- 24 apr 2015 @ 11:00
- Nanny Kuilboer
Joost Schuttelaar (33) van het Haagse H5mag en zijn ‘nerds’ - zoals hij ze zelf noemt - voelen zich soms net pioniers in Silicon Valley. Ze investeerden de afgelopen jaren duizenden uren om het perfecte platform voor online magazines te bouwen. Hiermee kunnen ontwerpers zonder programmeerkennis heel makkelijk interactieve online magazines maken die optimaal werken op alle apparaten. De online start up kreeg al snel internationale faam, dus reden genoeg voor MarketingTribune eens nader kennis te maken.
Vanuit de oude werkplaats van het Museum voor Communicatie in Den Haag richt oprichter en managing partner Schuttelaar zijn pijlen nu op Amerika: ‘Het zou geweldig zijn als we de Amerikaanse markt kunnen veroveren.’ Die uitspraak komt niet uit het niets want het in 2012 opgerichte H5Mag heeft al een groot aantal internationale klanten. Finse retailgigant Stockmann met een omzet van 2 miljard euro, de Britse supermarktketen Morrisons met 2 miljoen online lezers en zelfs bedrijven in Australië en Zuid-Afrika maken inmiddels Haagse magazines. Maar ook Nederlandse merken weten de start up te vinden. Nationale-Nederlanden, de KNVB en VT Wonen van Sanoma maken gebruik van H5mag.
Uitgaven van Stockmann en Morrisons
Schuttelaar hoopt dat zijn Amerikaanse droom binnenkort uit komt: ‘Tesla, Macy’s, Disney, misschien maken zij binnenkort ook een online magazine met H5mag?’
Internetjunkie
Joost is al zijn hele leven bezig met programmeren en een echte internetjunkie. Na zijn studie heeft hij zich gericht op het online communicatievak. Hij merkte dat er geen goede tools zijn om online effectief te publiceren. Daarom startte hij met het bouwen aan online publishingplatform H5Mag.
Schuttelaar: ‘Er is gekozen voor een naam die gelijk vertelt wat het product is. H5Mag is een afkorting van HTML5, de moderne webtechnologie waarmee webapps en sites ontwikkeld worden, mag is uiteraard de afkorting van magazine.’
Het team richt zich nu volledig op de ontwikkeling van het platform waarmee designers in staat worden gesteld om zelf online magazines te maken. Met H5mag krijg je als ontwerper volledige vrijheid en er is geen programmeerkennis nodig.
Schuttelaar: ‘H5mag werkt op alle apparaten, is goed vindbaar en zorgt dus voor meer traffic. Je kunt de magazines makkelijk interactief maken, call-to-actions toevoegen en je e-commerce eraan koppelen, waardoor er direct geshopt kan worden in het magazine.’
Trots
Schuttelaar is er het meest trots op dat ontwerpers dankzij de software van H5mag nu iets kunnen wat eerst niet mogelijk was zonder externe hulp: ‘We stellen (grafisch) ontwerpers in staat om binnen korte tijd hele gave online magazines te maken, zonder programmeurs in te hoeven huren. We halen dus een schakel weg en zijn onszelf dus eigenlijk aan het outsourcen/wegautomatiseren. Het mooie is dat de designers met H5mag dingen creëren die we zelf niet zouden verwachten. Uiteraard zijn we ook erg trots op onze internationale klantenkring.’
Stereotype
Maar niet alles liep van een leien Haags dakje. Schuttelaar: ‘In de beginfase hebben we ons gericht op de mogelijkheden die een online magazine moet hebben, maar we hadden niet goed gekeken naar hoe designers werken en hadden een soort stereotype designer in ons hoofd. Iedere ontwerper blijkt echter anders te (willen) werken en heeft andere voorkeuren. De diversiteit en creativiteit is veel groter dan we in eerste instantie hadden gedacht. Ons systeem is daarom nu volledig ingericht op het bieden van vrijheid aan ontwerpers.’
Verdienmodel
H5mag richt zich primair op het verkopen van licenties: ‘Op deze manier stellen we andere bureaus in staat om mooie opdrachten binnen te halen met het gebruik van ons online platform. Met een licentie kun je in de editor een online magazine maken die 50.000 keer bekeken kan worden. In deze fase vergt de ontwikkeling van H5mag nog grote investeringen en we “bootstrappen” onszelf met het leveren van additionele services (zoals support) aan de wat grotere klanten.’
Marketing en Amerika
Tot nu toe werd H5mag organisch gevonden via Google, maar daarnaast doet de start up op kleine schaal aan persoonlijke marketingacties. Dit weekend gaat de nieuwe website live en daarna begint de start up met volledige online sales: ‘We gaan daarom ook pas dit jaar beginnen met adverteren, omdat we nu echt rendement verwachten te halen uit de conversie.’
Schuttelaar droomt ervan om de Amerikaanse markt te veroveren: ‘Ons vermoeden is dat Amerikanen gelijk afhaken bij het zien van het euroteken op de site. We zien namelijk veel traffic op de site vanuit de VS, maar de conversie is vrijwel 0, in tegenstelling tot de rest van de wereld. Daarom gaan we een paar dingen anders aanpakken. Zoals een Amerikaanse site met dollartekens (en betaalsysteem Stripe naast Mollie), uiteraard een Amerikaans telefoonnummer, locatie minder prominent en vooral internationale voorbeeldmagazines op de site.’
In het midden vooraan in het zwart met de armen over elkaar oprichter en managing partner Joost Schuttelaar; de rest van het team van H5mag van links naar rechts: Dominic (stagiair), John (developer), Marlies (sales en pr), Ivo (designer), Gabor (developer), Abygail (developer), Wing (designer), Christina (project manager) en Roel (developer)
www.h5mag.com
Ook met je online start up in deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl.
Eerdere online start ups in deze serie:
17. Revolve
16. Contany.nl
15. SeoTextTool.com
14. Fitmo.com
13. Nouncy
12. Trakkies
11. FlatTire
10. StuComm
9. Elkeplek.nl
8. Laatsteplekken.nl
7. United Wardrobe breidt uit naar België
6. Joopp
5. Fastrr
4. StartMonday
3. Spencer
2. Booking for Charity
1. United Wardrobe
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
- e-commerce
- KNVB
- online start up
- publishing platform
- B2B
- Sanoma
- online magazine
- Morrisons
- H5mag
- Stockmann
- HTML5
- Nationale-Nederlanden
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- 3D-advertenties brengen... 23-04-2025
- Influencers moeten zich opnieuw... 22-04-2025
- Nieuwe website MP Motorsport draait... 18-04-2025
- Swapfiets lanceert speelse... 09-04-2025
- [digital detox] Rozemarijn Koopmans... 09-04-2025
- 'Verkeer naar websites daalt'07-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management